Konsten att välja rätt mobilabonnemang

|23/06, 2022

Konsten att välja rätt mobilabonnemang

När det kommer till att hitta rätt mobilabonnemang så kan det snabbt kännas som en djungel. Det är mängder med parametrar att ta hänsyn till och för att veta vilket som är det bästa mobilabonnemanget så måste man se utifrån vilket behov varje enskild person har. Det går med andra ord inte att kora ett abonnemang som slår ut alla andra. Vissa har behovet av mycket surf medan andra endast använder sin telefon för att ringa och SMSa, i det fallet finns det ingen anledning att ha obegränsad surf och vice versa.

Saker som vi kollar på när vi korar bäst abonnemang

  • Surfmängd

  • Täckning

  • Kundservice

  • Kampanj

  • Bindningstid

  • Pris


En av de parametrar som vi kikar på är att se vilken surfmängd som abonnemanget i fråga erbjuder. Vi försöker alltid också att kora tre bästa mobilabonnemangen, där vi har ett varierat utbud på surfmängd och pris. 


Täckning är något som är superviktigt och anses av många som en självklarhet, att abonnemanget ska funka. Men så behöver det faktiskt inte vara, på alla ställen i Sverige. Tar men en mobiloperatör som operatören Tre så är de kända för att ha sämre täckning sett till övriga operatörer om man kikar på hur mycket yta av Sveriges karta som de täcker upp. Däremot så har de mycket bra och snabb hastighet på surfen i storstäderna och där det är som flest människor. 


Kundservice tycker många är viktigt. Att det finns en butik eller en telefonsupport att ringa om något krånglar. Vissa föredrar att ha en fysisk butik att kunna besöka om något börjar strula, då har vi enbart de fyra stora mobiloperatörerna med eget nät i Sverige att välja på: Telia, Telenor, Tre och Tele2. Faktum är att många utav de nya mobiloperatörerna, kallade virtuella mobiloperatörer som enbart hyr in sig på nätet hos någon av de stora mobiloperatörerna oftast endast har en chatt- eller mailsupport. 


Kampanj kikar vi alltid på, för att se om du som ny kund erbjuds halva priset, mer surf eller en bättre deal i allmänhet när du tecknar upp dig på ett abonnemang. 


Hur lång bindningstid abonnemanget i fråga har är för oss en viktig faktor och något som är förlegat 2022. Vi anser att konkurrensen ska vara öppen och du ska inte behöva stanna kvar som kund om du inte är nöjd med operatören i fråga. De allra flesta mobilabonnemang kommer därför helt utan bindningstid numera. 


Pris är förstås en viktig faktor och givetvis något som vi kollar på när vi ska kora det billigaste mobilabonnemanget och bästa abonnemanget.